3 redenen voor een onhandige kleuter. Met oplossingen

Groter praters, kleine denkertjes en cognitieve voorlopers die over hun eigen voeten struikelen en veel blauwe plekken hebben. Niks mis met cognitief voorlopen, maar wel als dat samen gaat met slechte motoriek. In dit blog vertel ik de redenen voor een onhandig kleuter en wat je kan doen.

Reden 1: Als de nabootsing stopt vanwege onzekerheid

 

Kinderen hebben spiegelneuronen waardoor ze altijd hun omgeving nadoen. Dit doen ze zodat ze al spelenderwijs hun motoriek oefenen. Een kind gaat staan omdat ouders staan. Kinderen kijken af hoe ze hun lichaam in kunnen zetten en krijgen hierdoor steeds meer controle.

Als een kind grote negatieve gebeurtenissen of snel wisselende gebeurtenis meemaakt, kan hij/zij vertrouwen verliezen. In het ergste geval weet het kind weet niet meer waar die aan toe is en stopt met nabootsing.

De ontwikkeling in de motoriek vertraagt of stopt. Kinderen verliezen plezier in het bewegen en gaan hun lijf uit de weg. Dit geeft een deuk in het zelfvertrouwen. Dit is een van de redenen voor een onhandige kleuter.

 Kinderen verliezen plezier in het bewegen en gaan hun lijf uit de weg

Reden 2. Reflex zit het kind in de weg

Bij de geboorte zijn de hersenen voor 25% ontwikkeld. Om te overleven heeft het kind reflexen meegekregen. Een zuigreflex is hiervan een duidelijk voorbeeld. Of het handreflex waardoor een pasgeborene zijn handjes samenknijpt als de binnenkant van zijn hand wordt aangeraakt.

Gaandeweg komt er steeds meer controle in het lichaam en is het reflex niet meer nodig, deze verankert zich in het lijf. Als een kind te snel door een ontwikkeling gaat, bijvoorbeeld niet zelf gaat staan, maar op de voeten wordt gezet door ouders, dan kan het reflex zich niet goed verankeren en gaat dit reflex het kind in de weg zitten.
Een kind kan hierdoor van zijn eigen lichaam schrikken, waardoor die onzeker wordt en onhandig wordt. Ook kunnen deze kinderen passief of kouwelijk over komen.

Reden 3: Medische redenen

Soms is er medisch iets aan de hand. Een kind dat slecht ziet is (eerder) voorzichtig. Dit kan een redenen zijn voor onhandigheid. Ook kan er er een neurologisch probleem zijn. Of er is iets mis met zenuwen of spier aansturing. Schakel dan een arts in voor nader onderzoek

Als een kind te snel door een ontwikkeling gaat is de kans groot dat een reflex niet verankert

 

Wat doen onhandige kinderen en wat brengt de toekomst?

 

De redenen van een onhandige kleuter is nu duidelijk. Ze gaan hun lichaam uit de weg en ter compensatie gaat alle energie naar het hoofd. Hier zijn ze wel meester in! Dit creëert kleine denkertjes, grote praters en cognitieve voorlopers. Niks mis met cognitief voorlopen, maar wel als het gepaard gaat met een slechte motoriek. Het brein maakt door middel van beweging verbindingen/patronen in de hersenen. Deze zijn later nodig voor schrijven, wiskunde, verbanden leggen, ruimte inzicht etc. Het belangrijkste is nog het zelfvertrouwen in mijn ogen. Een lichaam dat doet wat je wilt geeft vrijheid, plezier en vertrouwen.

Een kind dat niet mee kan doen met het spel van de andere kinderen en zich alleen voelt…
Een puber als laatste wordt gekozen bij gym…
Een volwassenen die zich schaamt op de manier waarop hij rent…
Niet vrij uit durft te dansen…
Zijn/haar lichaam lelijk vinden…

Om de kans op bovenstaande scenario’s te voorkomen is zelfvertrouwen in het lichaam en plezier in het bewegen super belangrijk. Juist om te voorkomen dat een kind/volwassene zich eenzaam en onzeker voelt.

 

 

Dit zijn de 3 oplossingen voor een onhandige kleuter

Oke, het is nu duidelijk dat het kind eerst het lichaam moet vertrouwen, voordat alle energie naar het hoofd gaat. Hoe doe je dat eigenlijk?

  • Oplossing 1: Door SAMEN dingen te doen (gaan spiegelneuronen aan)
  • Oplossing 2: Door te BEWEGEN (ontwikkelt de motoriek en het vertrouwen)
  • Oplossing 3: vanuit PLEZIER alles te doen (komt het van binnenuit)

 

Je kan dus niks te forceren en alleen het tempo van het kind volgen. Nodig je kind uit om spelenderwijs grenzen te verleggen, zodat je kind de ervaring krijgt dat bewegen leuk is.
→ Hierdoor worden de spiegelneuronen aangewakkerd en gaan weer werken.
→ Hierdoor worden reflexen verankerd en ervaart het kind weer vrijheid.

Ook kinderen die een medische achtergrond hebben mogen het plezier ontdekken van het samen spelen. Zodat bewegen niet alleen therapie is, maar ook vooral heel leuk is!

Juist om te voorkomen dat een kind/volwassene zich eenzaam en onzeker voelt

Mijn oefeningen zijn alle oplossingen samen

In mijn online Contakids cursus geef ik speelse oefeningen waardoor je als ouder het tempo van je kind volgt, je kind grenzen herkent en spelenderwijs verlegt. Door unieke oefeningen is het niet alleen aandacht voor je kind, maar ook “me-time” voor jou. Stapsgewijs neem ik je mee in mijn wereld van samenspeelplezier en ontdek hoe je via beweging, contact en pure aandacht het vertrouwen laat groeien!

Met een online cursus van 12 weken, plus extra speel/ontspanningsoefeningen leer je wat er mogelijk is in het fysiek contact. Speciaal voor ouders met peuters of kleuters. Ook krijg je 16 weken persoonlijke begeleiding. Met mail-, app-, bel-contact ben ik heel dichtbij. Daarnaast ontvang je nog een unieke korting op een waardevolle sessie naar keuze bij één van de professionals waarmee ik samenwerk.

Heb je vragen over je kind, stel ze dan vrijblijvend via een mailtje of berichtje op Instagram

 

Geschreven door: Nikki Rasing
Gepubliceerd: Februari 2021

Geschreven door Nikki op 2 februari 2021
Deel dit bericht op:
Vlog 5: Zelf oefeningen maken

Vlog 5: Zelf oefeningen maken

De eerste dag dat we de verdiepingsoefeningen gingen filmen. Noor en ik waren helemaal op elkaar ingespeeld en toen was de batterij van de camera leeg. Er zat niks anders op dan verplicht een cakeje eten…

Lees meer

0 reacties